Jeugdsoos Twick in Wijster ontvangt een cheque t.w.v. € 4.500,--

08 dec
2016

Op vrijdag 2 december heeft Julian Kuipers, bestuurslid van Stichting Dorpshuis de Weidehoek en van Jeugdsoos Twick in Wijster, een cheque ter waarde van € 4.500,- ontvangen van de TVM foundation. De uitreiking vond plaats in de nieuwe nog in te richten jeugdsoos. Voor de overhandiging waren meerdere bestuursleden van jeugdsoos Twick aanwezig. Annetta de Vries- Tabak, bestuurslid van de TVM foundation reikte de cheque uit. Mede dankzij deze bijdrage kan de stichting haar droom realiseren: de inrichting van een goede en eigentijdse ruimte voor de jeugd.

Nieuwbouw jeugdruimte
Het dorpshuis de Weidehoek neemt sinds 1968 al een belangrijke plaats in bij de bewoners van Wijster. Het dorpshuis wordt gebruikt door een scala aan organisaties en verenigingen in het dorp en haar omgeving. Jong en oud brengen hier vele plezierige uurtjes door. Sinds 1970 kent het dorpshuis een eigen ruimte voor de jeugd. Tienersoos Koko (van 12 tot en met 16 jaar) en de jeugdsoos Twick delen deze ruimte. ‘De ruimte is eigenlijk te klein voor onze activiteiten. We zijn dan ook erg blij met de verbouwing. We hebben nu een gehele nieuwe verdieping tot onze beschikking’, vertelt Julian Kuipers, bestuurslid van jeugdsoos Twick en van stichting Dorphuis de Weidehoek. ‘De verdieping is casco opgeleverd en we zijn zelf verantwoordelijk voor de inrichting. De jeugdsoos is voor vele bewoners een bekende plek. We zijn eigenlijk in de voetsporen van onze ouders getreden. Zij waren zelf ook betrokken bij Twick als bestuurslid of als bezoeker van de jeugdsoos. De jeugdsoos betekent daarom veel voor het dorp. Hierdoor is er ook veel begrip en zijn veel mensen bereid om ons te helpen bij het klussen. We hebben net de tegels gezet in het sanitaire gedeelte. Wat er nu nog moet gebeuren? De stukadoor komt nog langs en we moeten nog de bar en zitgedeelten bouwen. Een binnenhuisarchitect helpt ons daarmee. We hebben de bar al wel uitgetekend. Het is een leuke klus om zo alles zelf te doen. Het duurt alleen iets langer, omdat het allemaal in de vrije tijd moet gebeuren. Zoals het nu lijkt is het in februari 2017 klaar’, aldus Julian.

Actief, betrokken en sociaal
De tienersoos Koko en jeugdsoos Twick zijn een leuke en enthousiaste club met jongeren. ‘We ondernemen veel dingen samen en komen ieder weekend in de jeugdsoos bijeen. We kijken samen naar een voetbalwedstrijd, naar Formule 1 of gaan een potje darten. We organiseren ook activiteiten, zoals samen karten, paintballen of een pub quiz. Onlangs hebben we nog een politiek café georganiseerd. We willen graag aan de leden van de gemeenteraad laten zien dat een jeugdsoos niet alleen een plek is waar jongeren rond ‘hangen’. We letten ook op elkaar en zijn niet alleen maar bezig met uitgaan. We hebben uitvoerig en over veel verschillende onderwerpen gesproken met de raadsleden, dat was erg waardevol. Voor we iets organiseren, gaan we ook actief de buurt in. We willen nu graag oud en nieuw samen vieren en een feest organiseren. Voor we een vergunning aanvragen, gaan we eerst de mensen in de omliggende omgeving bezoeken. We vragen of ze het een goed idee vinden en of er geen bezwaar is. Veel mensen reageren super positief en geven zelfs aan even langs te komen. We proberen ook zoveel mogelijk mensen inzicht te geven in wat we hier doen en willen zoveel mogelijk Wijstenaren betrekken bij tienersoos Koko en jeugdsoos Twick. Daarvoor is ook de ‘papa en mama avond’ in het leven geroepen. Veel ouders komen op die avond samen met hun kind(eren) even gezellig buurten hier’.

Donatie TVM foundation
De Coöperatie TVM reserveert jaarlijks een deel van haar winst en doneert deze aan de TVM foundation. Leden/klanten die bij TVM verzekerd zijn en de medewerkers kunnen een aanvraag doen bij de stichting. De stichting TVM foundation ondersteunt sociaal maatschappelijke initiatieven. ‘De donatie aan de Stichting Dorpshuis de Weidehoek past bij de TVM foundation’, vertelt Annetta de Vries-Tabak (bestuurslid van de TVM foundation). ‘Het project verbindt mensen, het biedt voorzieningen voor jong en oud en het levert een bijdrage aan de leefbaarheid van Wijster. Een overzicht van donaties en initiatieven én meer informatie over de TVM foundation vindt u op deze site. Meer informatie over de Stichting Dorpshuis de Weidehoek vindt u op www.deweidehoek.nl.