Donatie van € 5.000,- voor Buiten Gewoon Berlicum

19 sept
2016

Er heerst een gezellige drukte op werkboerderij Buiten Gewoon in Berlicum. Alle bewoners, ouders, vrijwilligers en de bestuursleden van Stichting Buiten Gewoon zijn aanwezig op de jaarlijkse barbecue. Een goed moment om de cheque van de TVM foundation te overhandigen.

Werkboerderij Buiten Gewoon is een dagbestedinglocatie waar kinderen en volwassenen met een beperking kunnen werken en gewoon net als anderen hun eigen leven leiden. De werkboerderij Buiten Gewoon is één van de 40 werklocaties waar Cello dagbesteding verzorgt. ‘De deelnemers aan de dagbesteding zijn de hulpboeren. We zitten op een prachtige buitenlocatie in Berlicum, de meerwaarde van hier werken is een combinatie van een frisse neus, vieze handen en een landelijke omgeving’, vertelt Wim van Veelen, manager dagbesteding van Cello. ‘Het werk op Buiten Gewoon is heel variërend. De hulpboeren kunnen werken in de moestuin, pluktuin en fruitboomgaard. Maar ook op de kinderboerderij, in de kantine en op het terras. De werkzaamheden worden afgestemd op de wensen en het kunnen van de hulpboeren. Plezier in het werk
staat voorop’.

Donatie van de TVM foundation
Op Buiten Gewoon is wonen ook mogelijk, echter is het wonen en werken niet aan elkaar gekoppeld. De werkschuur behorende bij de werkboerderij is in 2011 gebouwd. Hierop volgden gesprekken met Cello over hoe de dagbesteding eruit kon gaan zien. In december 2011 gingen de eerste hulpboeren aan de slag in Buiten Gewoon. Vervolgens zijn ze alleen maar gegroeid. In 2012 was de kas klaar en eind 2013 het dierenverblijf. ‘Onze veestapel groeit. We hebben een koe, pony’s, alpaca’s, kippen, konijnen, varkens, geiten en dan heb ik nog niet eens alle dieren genoemd. Op dit moment worden de materialen en het voer opgeslagen in
het dierenverblijf. Onze wens is om hiervoor een hooimijt te bouwen, zodat onze dieren het verblijf helemaal kunnen gebruiken en voldoende ruimte hebben om heerlijk te kunnen leven’, legt de heer Van Broekhoven uit (bestuurslid van Stichting Buiten Gewoon). ‘Ans Timmermans tipte ons over de TVM foundation. Samen hebben we toen het aanvraagformulier ingevuld en ingediend. Het is geweldig dat we mede een donatie van de TVM foundation de hooimijt kunnen gaan realiseren’.

Buitengewoon gezellig
Het is een buitengewoon gezellige barbecue. Het ademt de sfeer van een familie. ‘Dat is ook wel een beetje zo’, vertelt Ans Timmermans. Ans en haar man zijn de eigenaren van Timtrans BV in Schijndel. Medewerkers van verzekerde bedrijven bij TVM groep kunnen een aanvraag indienen bij de TVM foundation. ‘Iedereen kan zichzelf zijn bij Buiten Gewoon, dat maakt het zo bijzonder en een hechte groep. Ze kunnen in eigen tempo het werk doen en samen wordt ook gekeken welke activiteiten en klussen het beste bij de hulpboer passen. Een collega tipte mij op de mogelijkheden van de TVM foundation en toen moest ik direct aan Stichting Buiten Gewoon denken. Een zoon van goede vrienden van ons woont sinds 2011 in een woning van de Stichting. Hij heeft een eigen huisje en is erg gelukkig. Dat is zo prachtig om te zien. Wij helpen ook graag als vrijwilliger op de werkboerderij en als er grote klussen zijn zoals laswerkzaamheden dan verzorgen wij dit in onze werkplaats. Veel mensen, volwassen en kinderen hebben zorg, steun, hulp of geld nodig in Nederland. Wij vinden het geweldig dat de TVM foundation dit project ondersteunt.’