Altingerhoes in Westerbork ontvangt donatie van de TVM foundation

05 apr
2018

Stichting Icare stuurde een aanvraag naar de TVM foundation om een fietslabyrint aan te schaffen in het Altingerhoes in Westerbork. En ze kreeg een positief bericht. Onlangs vond de symbolische cheque overhandiging plaats.

Wat is een fietslabyrint? ‘Een fietslabyrint is een systeem waarmee mensen interactieve fietstochten maken door steden, dorpen en natuurgebieden. Het beeldscherm waarop de fietsroutes worden getoond, is aangesloten op een hometrainer’, vertelt een enthousiaste Bertha Boelen van de locatie Altingerhoes. ‘Het is een realistische fietservaring dat onze bewoners stimuleert om te bewegen; stoppen ze met fietsen, dan stopt ook de fietsroute op het scherm. Bewoners kunnen op deze wijze veilig fietsen in een bekende omgeving en dat roept ook weer herkenning op. Het is net alsof je echt buiten fietst, geluiden van voorbijgangers, vogels en verkeer, alles is ingebouwd.’

Kleinschalige woonvorm
Het Altingerhoes is een kleinschalige woonvorm voor mensen met een dementie. ‘We hebben drie woongroepen met elk acht bewoners welke verschillende vormen van dementie hebben. De fietslabyrint stimuleert de bewoners tot meer beweging en dat past bij ons beleid’. Icare werkt belevingsgericht en bewegingsgericht. De doelstelling is gericht op het bevorderen van gezondheid en kwaliteit van leven, zodat kansen voor ontplooiing toenemen. Het fietslabyrint draagt hieraan bij.

Donatie van de TVM foundation
Leden/klanten die bij TVM verzekerd zijn, hun medewerkers en de medewerkers van de TVM groep kunnen een aanvraag indienen bij de Stichting TVM foundation. Henk Wielink werkt bij TVM verzekeringen en stuurde samen met het Altingerhoes de aanvraag naar de TVM foundation. De Coöperatie TVM reserveert jaarlijks een deel van haar winst en doneert deze aan de TVM foundation. De stichting ondersteunt maatschappelijke initiatieven. Ook een project voorleggen aan de TVM foundation? Meer informatie over de initiatieven, de voorwaarden en over hoe u een aanvraag indient, vindt u op www.tvmfoundation.nl.

Uw aanvraag dient voor 1 oktober bij ons binnen te zijn.